torsdag 26 januari 2012

Koh Lanta


Vi skulle byta till ett billigare rum men fick behålla vårt tills vi fick det nya. Så jag och Alva gick till Paragon för frukost. Jag och Micke bodde där 2008 och då hade de supergoda pannkakor. De var inte lika goda som förr och det hängde flummig typer där. Micke hade ont i magen så han följde inte med.

Vi badade i poolen fram till lunch. Då åt vi pizza och äggmacka med strips och sedan somnade Alva (och Micke). Jag la mig bredvid Alva efter en stund och somnade jag också. Men lyckligtvis så sov lillan bara en timme. Då gick jag till "resebyrån" och fixade biljetter till Koh Kradan.
Vi tyckte att vi inte riktigt var klara med stället så vi bestämde oss för att åka tillbaka igen.
Resebyrån hjälpte till att ringa till Paradise lost och så bokade vi två nya nätter. Denna gång kostade det 1200 bath/natt.
Vi hyrde en moppe och åkte iväg söderut. Alva mellan oss och mycket försiktig körning. Vi körde tills vi kom till nationalparken längst ner söderut på Koh Lanta. Det kostade 100 bath per person (inte tvååringen, hon var gratis) och sen så fick vi köra ner och parkera moppen.


Besöket gav utdelning direkt när Alva fick se två apor som satt på sopkorgen. Hon bara stod och gapade och pekade men när de började gå iväg tog hon snabbt något steg bakåt och ställde sig bakom mina ben.

Alva ser apor!




Vi kollade på utsikten och gick ner till sandstranden. Micke doppade sig men sa att det var mycket koraller. Alva ville inte bada utan lekte glatt i sanden så jag stannade bredvid henne.
Vi gick upp till fyren och tittade. En hand i Alvas hela tiden för det var högt och stupt. Men det blev fina foton tagna. :)



När vi kom ner var det några thailändska barn som skrattade åt Alva och bjöd henne på en mandarin som jag skalade åt dem.
Vi åkte hemåt, beundrandes utsikten på vägen.
När vi åkte elefant (2008) var det lite söderut så vi stannade vi det stället och de hade fortfaranade elefanter. Vi kom precis när elefanten skjutsat den sista och skulle äta lite och få sig en dusch. De var väldigt vänliga och vi sa att vi skulle komma tillbaka nästa år och låta henne åka elefant då.

Alva ser en elefant.

Sen åkte vi hem. Efter att ha velat "lite" mellan strand bbq och Cook-kai blev det den senare. God mat denna gång också. När vi ätit klart gick vi ner till strandrestaurangen och drack en cocktail och såg eldshow och sedan var dagen slut.






Inga kommentarer: